Kluriga gåtor



1. Fattig eller Rik

Jag gör dig hastigt fattig eller rik,
lycklig eller olycklig,
men när jag försvinner är allt som förut.
Vem är jag?

2. Rummet

Vilket rum kan det inte finnas någonting i ?

3. Utstakad bana.

Jag är så stor, så stor,
större än vad du tror.
Evigt jag har för vana,
att snurra runt i min bana
Vem är jag?

4. Spårbunden Trafik.

Vad är det som går över berg och dal, utan att lämna minsta spår?

5. Klurig gåta.

Jag fyllde 12 år igår. Nästa år fyller jag 14 år.
När fyller jag år?

6. Vilket hus?

Herr rosa bor i det rosa huset.
Fru gul bor i det gula huset.
Dam svart bor i det svarta huset.
vem bor i det vita huset?


7. Liv och rörelse

Vad är det som får liv endast när en människa rör vid det?





Svar:

I
I
I
I
I
I
I
V


1. Drömmen
2. Mellanrummet
3. Jorden
4. Vinden
5. 31 december
6. Den amerikanska presidenten.
7. Musikinstrumentet



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0